De zoon van een vriend heeft een baan bij een luchtvaartmaatschappij, goed nieuws voor zijn papa! Wel moet hij nog op eigen kosten voor € 35.000 trainen op een flightsimulator, een speciale training gericht op het vliegtuigtype waarop hij straks mag vliegen. De algemene pilotentraining kostte al € 85.000. Leren vliegen is duur, die centjes moeten de leerling-piloten zelf ophoesten, vandaar hun aardige salaris.
De glamour rondom vliegen is in de loop der jaren geheel verdwenen. Het is een vechtmarkt geworden, waar alles veiligheid en kostenreductie centraal staan. Je moet uren van tevoren aanwezig zijn, het vliegtuig moet op tijd vertrekken, anders koste een ' slot' veel geld. Gisteren vertrok ik uiteindelijk te laat, de copiloot bleek nog op een vertraagde vlucht te zitten. Nat als bij de NS, vertraging vanwege logistieke problemen.
Vervolgens kun je, opgevouwen tussen twee stoelen, voor veel geld een glaasje jus d'orange kopen. Het lijkt steeds meer op veetransport. Al is de glamour geheel verdwenen, toch blijft het bijzonder om zo ineens in een andere cultuur te belanden. Wat dat betreft blijft vliegen bijzonder. Vroeger wilde je graag piloot worden, nu ben je blij met een baan waar je af en toe mag vliegen. Een topsalaris is niet meer nodig, want een treinretourtje Groningen is vaak duurder dan een vlucht binnen Europa. Maar met die lage kosten is echter ook het genot weggesneden. Misschien moeten we toch maar weer terug naar de Zeppelin tijd? Die vliegt langzamer, maar de totale reistijd zal niet veel langer zijn dan met een vliegtuig en de pilotencursus is een heel stuk goedkoper.