donderdag, oktober 04, 2007

Vliegen

De zoon van een vriend heeft een baan, voor papa een pak van zijn hart. Hij is aangenomen bij een luchtvaartmaatschappij. Wel moet hij nog op eigen kosten voor € 35.000 trainen op een flightsimulator, een speciale training doelgericht op het vliegtuigtype waarop hij straks mag vliegen. De algemene pilotentraining had al € 85.000 gekost. Leren vliegen is duur en die centjes moeten de leerling piloten zelf ophoesten, vandaar hun aardige salaris.

In de loop der jaren is de glamour rondom vliegen geheel verdwenen. Het is een vechtmarkt geworden, waar alles draait om veiligheid en kostenreductie. Je moet uren van te voren aanwezig zijn, het vliegtuig moet op tijd vertrekken anders moet er flink betaald worden voor een ' slot'. Gisteren ben ik uiteindelijk toch te laat vertrokken, de co-piloot bleek nog op een vertraagde vlucht te zitten. Het lijkt de NS wel, vertraging vanwege logistieke problemen.

Opgevouwen tussen de twee stoelen kun je vervolgens voor veel geld een glaasje jus d'orange kopen. Het gaat steeds meer op vee-transport lijken. Al is de glamour geheel verdwenen, toch blijft het bijzonder om zo ineens in een andere cultuur te ploffen. Wat dat betreft blijft vliegen bijzonder. Vroeger zou je graag piloot zijn geworden, nu kun je gelukkig zijn met een baan waar je af en toe mag vliegen. Een topsalaris is niet meer noodzakelijk, een treinretourtje Groningen is vaak duurder dan een vluchtje in Europa. Met die lage kosten is echter ook het genot weggesneden. Misschien toch maar weer terug naar de Zeppelin tijd? Hij vliegt wat trager, maar de bruto-vliegtijd zal niet veel langer zijn dan een vliegtuig. De pilotencursus zal in ieder geval een heel stuk goedkoper zijn.