donderdag, april 03, 2008

BRANDING


Slechts een smalle Noordzee scheidt ons van het Britse Koninkrijk, toch spreken we een ander taaltje. Lopend langs de kustlijn rollen de golven op me af, soms kunnen de aanrollende en teruggekaatste golven flink te keer gaan. Gelukkig beschermen de duinen ons tegen de branding, de heftige golfslagen. Dat voelt goed aan.

    Ook de golven van de consumptiemaatschappij rollen met steeds hoger tempo over ons heen. Als consument moeten we uit steeds grotere assortimenten kiezen. Bij modeketen ZARA hangen iedere vijf weken weer andere designs aan de rekken. Hoe groter het keuzeaanbod, hoe meer behoefte je hebt aan een houvast. Merknamen geven ons sturing in dit keuzegeweld. VOLVO staat voor veiligheid en “APPLE” voor design. Huismerken zijn weliswaar goedkoper, maar we willen best wat meer betalen voor A merken, wetend wat voor waar we in de kuip hebben.

     Om de tsunami van die talloze producten te weerstaan zetten bedrijven in op het versterken van die merknamen. Dat is branding, op z’n Engels. De internationale goeroe op het gebied van “Branding” heeft me daar van de week helemaal over bijgepraat. Of hij wel kwaliteit heeft? Hij is geboren en getogen bij mij in de buurt, dat voelt gelijk goed aan.