Ontwikkelingen in de mode geven vaak een voorproefje van wat ons in de toekomst te wachten staat. Kleuren, stoffen, roklengtes en de nadruk op vrouwelijke vormen weerspiegelen het economisch vertrouwen en de stemming in de samenleving. Mode toont ook waar talent toe kan leiden. In de havenloodsen in Noord-Antwerpen vindt bijvoorbeeld een megagroot outlet-evenement plaats van Dries Van Noten, waarbij vrouwen uit de high society zich verdringen om een betaalbare 'Van Noten' te bemachtigen. Ondanks prijskaartjes van honderden euro's staan er lange rijen bij de kassa's. Niet vreemd, want op het duurste winkelplekje ter wereld, Fifth avenue in New York, kost een rokje van Dries van Noten de zeer vette prijs van $ 3000 !
Antwerpen is booming op modegebied, mede dankzij studenten van de Antwerpse Modeacademie, die hebben bijgedragen aan de status van Antwerpen als de modestad van Europa. Ons kleine stukje Benelux heeft al veel succesvolle modeontwerpers voortgebracht. Marlies Dekkers begon met lingeriecreaties op de kunstacademie, kreeg een prijs voor de talentvolste student, en heeft nu haar eigen merk en winkels. Viktor en Rolf, twee gewone jongens uit het Brabantse, maken internationale furore in de modewereld van Parijs en Milaan.
Creativiteit kan dus leiden tot grote economische successen. Studenten transformeren tot succesvolle ontwerpers wat gemeenten inspireert om cultuur en economie te combineren voor economische groei. Na commerciële dienstverlening lijkt cultuur nu een belangrijke motor voor de welvaart te worden. Met de Witte de Withweg zo nabij het ziekenhuis hebben we hier een uitstekende uitgangspositie.