Jan Taminiau, ontwerper van de kroningsjurken van Máxima, was dé ‘personality’ van 2013 voor televisiekijkend Nederland tijdens het Avro Televizier-Ring Gala. Een dag later zaten we echter samen onopvallend op een rijtje tussen alle finalisten op het gala van de Dutch Design Awards 2013. Jan was genomineerd voor zijn jurken, ik namens het ziekenhuis voor beste opdrachtgever.
Deze week is het Dutch Design Week. In de ziekenhuissector gaat, net als in andere sectoren, bijna elke discussie over de negatieve aspecten van de crisis. In de designwereld gaat het echter heel anders. De destijds ineengestorte industrie van Philips en Daf heeft in Eindhoven geleid tot een transformatie naar een van de meest innovatieve en creatieve regio’s ter wereld. In de voormalige Philips-fabrieken, gebouwd in het tijdperk van de industrialisatie, heerst nu de kracht van innovatie. Hier draait het om de kracht van het idee, niet om status. Het DDA-gala deed denken aan de sprankelende modeshows tijdens de fashionweeks in Milaan, New York en Parijs—vooral aan die laatste minuten waarin de ontwerper, vaak verlegen en wat onhandig, zich toont aan het laaiend enthousiaste publiek. Zo werd het DDA-gala een aaneenschakeling van momenten waarin zeer talentvolle ontwerpers, met internationale potentie, het lastig vonden om in de schijnwerpers te staan tussen hun vakgenoten. Wat een verademing om in een zaal vol creativiteit te zitten, waar een positieve blik op de toekomst overheerst. Een avond vol mogelijkheden in plaats van beperkingen, vol waardecreatie in plaats van reorganisaties en kostenbesparingen. En een directeur van ASML die bevestigt dat er met innovatie ook in deze tijd veel te verdienen valt. Een innovatieve kracht die ontstaat door onverwachte associaties en creatieve samenwerking tussen verschillende disciplines.
Passie om te excelleren geldt zowel voor de ontwerper als voor de opdrachtgever. Neem de passie van Iris van Herpen, winnaar van de Golden Eye Design Award en modeontwerpster, om samen te werken met architecten, technologen, cineasten en muzikanten. Uiteindelijk zal haar passie leiden tot perfect passende kleding, via 3D-printing te vervaardigen. Ook in de zorg kan design waardecreatie bevorderen. Bijvoorbeeld door een combinatie van kleding, kunst en inrichting kan angst worden verminderd. In ons ziekenhuis geven we onze jongste patiënten een T-shirt met een print van dierenkoppen, gebaseerd op aquarellen van Rop van Mierlo die ook aan de muur in het ziekenhuis hangen. We sturen het shirt vooraf op, zodat het een vertrouwd gevoel geeft wanneer ze bij ons komen. Ze huilen daardoor minder, wat de arts helpt om beter zijn werk te doen. Deze innovatie is ontstaan door een onverwachte combinatie van disciplines—innovaties waarmee Nederland uit de crisis kan komen.
Het zal nog even duren voordat de meeste ziekenhuizen, door vergaande digitalisering, eenzelfde transformatie ondergaan als de Philips-fabrieken. In de tussentijd kan de ziekenhuissector veel leren van de ontwikkelingen in Dutch Design, een van onze succesvolste exportproducten. Niet elk concept zal een award winnen. Aan het eind van de gala-avond vielen Jan en ik net buiten de prijzen, maar we wisten zeker dat onze eigen klanten zeer tevreden zijn over onze ontwerpen, en dát is het echte doel van waardecreatie.