donderdag, september 10, 2009

De merkenclub

Wilt u ook zo graag van elke dag een bijzonder dag maken? Wilt u ruiken, proeven, kortom al uw zintuigen optimaal gebruiken? Dan lijkt dat voor veel mensen een reden te zijn om lid te worden van de Nespressoclub, een club die mensen samenbrengt die allen dezelfde passie koesteren voor een uitzonderlijke koffie.

Tot voor enkele decennia verzamelden mensen zich primair rondom een geloofsrichting. Rondom die geloofsstromingen ontstonden allerlei clubs waarvan de leden samen iets wilden beleven zoals fanfares, scoutinggroepen en sportclubs. Het geloof verdween naar de achtergrond, de katholieke fanfare ging blazen met de protestanten en de openbare voetbalclub schoot met een katholieke aanvaller zich naar de top van de eredivisie.

Bedrijven wilden ook nog wel eens clubs vormen voor hun medewerkers en hun familie. De Philips Sport Vereniging uit Eindhoven is zo’n oude bedrijfsclub. Diezelfde bedrijven zijn gesprongen in het gat wat ontstond met het verdwijnen van de sociale banden tussen religieuze stromingen. Ze verzamelen geloofsgenoten, hun consumenten, rondom hun producten zowel op internet als in hun moderne “merken-kerken” zoals de Nespresso Boutique’s. Nog even en de eerste ontgroening voor nieuwe nespressoclubleden dient zich aan . Lekker verplicht kuipjes snoep happen uit een bak koffiedrek. Je bent niet wat je denkt, je bent wat je gebruikt, lijkt het devies. Geen onverwachts credo indien je de markt z’n gang laat gaan bij het vormgeven van de overgang van een materialistische naar een meer spirituele wereld.