donderdag, maart 06, 2008

ONDERSCHEIDEN


Onderscheiden zit in de mens. Bij militairen is dat het duidelijkst: twee militairen zitten tegenover mij, allebei in hetzelfde uniform, de generaal heeft niet alleen een ander tekentje op de schouder, hij heeft ook een dubbel zo brede bies over zijn pantalon lopen dan de majoor naast hem. Ook op de buitenlandse kostscholen zien meisjes er, ondanks hun uniform, toch allemaal iets anders uit. Is het niet de schoen, dan is het wel het sokje of het kettinkje. En kenners weten het verschil tussen een maatkostuum en confectie.

     Nu iedereen met allerlei IT-apparaatjes rondloopt, is ook daar behoefte aan onderscheid. Een Apple is als vorm wel mooi, maar te gewoontjes. EGO uit Den Bosch sprong in die markt en verkoopt laptops die eruitzien als een luxe tasje, passend bij de kleding. Speciaal voor Valentijn maakte EGO er één met een hart van Swarowski-kristallen voor ‘slechts’ 8.950 euro. Een protserige ding dat past in een milieu waar mensen zich overdadig onderscheiden, een bontjassen wereld. Guus Hiddink, die ook niet vies is van het grote geld, heeft de ondernemer geïntroduceerd in Moskou, daar wordt de EGO al in 17 winkels verkocht, al dan niet in bont.

     Toch is al dat onderscheiden uiteindelijk een uiting van sociaal gedrag; we willen er bij horen, bij onze eigen groep. Mensen blijven sociale wezens, met een voorkeur voor gelijkgestemden, terwijl diversiteit nu juist zo inspirerend kan zijn. Meer onderscheiden kan ons allemaal juist verrijken.