donderdag, september 14, 2006

KUNST


De wereldeconomie bloeit weer op, krotten worden gesloopt en vervangen door hoogbouw, kantoren en shopping centra. Meer luxe. Nederlanders kopen meer, al zijn het andere spullen dan vroeger. Naast IT dragen ook de kunst en cultuur bij aan een sterkere economie. Zo is het Witte de With Festival allang niet meer alleen een creatieve activiteit: het is een economische barometer van de stad.
     De Milanese kunstenaar Matteo Ciber gaat een stap verder: kunst en modern design, is niet alleen schoonheid maar moeten bijdragen aan een hechtere samenleving. Hij brengt een alleenstaande dame met haar lekkere kookkunsten op een creatieve wijze in contact met de hardwerkende dertiger zonder kooktijd, die graag tegen een geringe vergoeding wil genieten van lekker eten. Beiden geholpen. Of hij transformeert een 'clean' metrostation in een unieke ontmoetingsplek vol allerlei wijkactiviteiten. Naast praktische voordelen, een plek vol sociale cohesie, een plek waar je je graag mee wil identificeren. We bouwen metropolen, maar hunkeren naar de sfeer van het dorp gezongen door cabaretier Wim Sonneveld. Het scheppen van die unieke eigenheid is een culturele uitdaging.