Het postboek wordt wel steeds zwaarder, maar de correspondentie is steeds minder zwaarwegend. Sinds de opkomst van e-mail stopt de postbode nog nauwelijks brieven door de brievenbus, maar des te meer glossy reclamebladen. Niet alleen tijdschriften als de Linda en Youp van deze wereld, ook allerlei organisaties hebben nu een dikke, glimmende glossy.
De glossy tijdschriften moeten tussen de mooie plaatjes en noodzakelijke reclames gevuld worden met redactionele pagina’s. Dus word je als ziekenhuisdirecteur steeds vaker geïnterviewd en volgt daarop ook noodzakelijkerwijze een uitgebreide fotosessie. Deze keer koos de fotografe voor een zakelijke grijze achtergrond en een paar foto’s zittend in een felrode fauteuil, natuurlijk in een zo ontspannend mogelijke pose.
Als supporter van een geelzwarte voetbalploeg viel het me al eerder op dat scheidsrechters rood-witte voetbalteams bevoordeelden. Duitse onderzoekers toonden onlangs aan dat scheidsrechters ontzag hebben voor sporters in het rood, krijgen vaker het voordeel, winnen vaker van tegenstanders in andere kleuren.
Rood heeft in de liefde een seksuele signaalkleur, vrouwen blozen tijdens de ovulatie makkelijker en dragen blotere kleding. De andere sekse wordt seksueel aantrekkelijker gevonden tegen een rode achtergrond, al zegt dat niets over hun karakter. Hopelijk kiest de redactie van de glossy een foto in de rode stoel, met de grijze achtergrond kan ik die leuke extra brieven wel op mijn buik schrijven.