vrijdag, juli 04, 2008

HET KIND IN ONS



Als een kind zo blij was mijn schoonvader met het artikeltje in het clubblad over zijn sportkleding. Er goed uitzien wordt steeds belangrijker. Alles om ons heen is vormgegeven, volgens Lidewij Edelkoort, trendforcaster en voorzitter van het college van bestuur van de Design Academy Eindhoven. Van mobiele telefoon via blauwe fles Spa Reine tot sport outfit is ontworpen.
     Typerend voor onze tijd is dat alles lijkt samen te smelten, grenzen vervagen tussen jong en oud, actief en passief, alles loopt in elkaar over. De vliegtuigmaatschappij Air France/KLM gaat ook in treinen, Virgin zelfs ook in gezondheidszorg. Disciplines, informatie, ritualisering, entertainment en design smelten samen tot één beleving. Volgens Lidewij wordt deze ‘fusionele maatschappij’ de norm, waarin zelfs het onderscheid tussen man en vrouw vervaagt. De man en vrouw die samen een derde androgyne persoon willen worden. Van de week baarde een heterofiel zijn eerste baby. De is er al.
     Leeftijd wordt minder belangrijk en niet meer als begrenzend ervaren; alle aandacht voor het kind in de volwassene, de primaire gevoelens. Je mag als een kind zo blij zijn in de beleveniseconomie. De zorg aan kinderen wordt zo goed vormgeven dat de ouderen om dezelfde soort bejegening vragen. Iedereen wil toch wel even het gevoel waar je als kind zo van kan stralen. Een onzinnige gedachte? Waar en tijd geleden een man van 83 jaar gewoon heel oud werd gezien, is mijn schoonvader in 2008 een fitte senior die na een uurtje hardlopen in het bos in een kort broekje wordt geïnterviewd over de kledinglijn, als een kind zo blij.