donderdag, augustus 17, 2006

CIJFERS


Een 'gat in de markt' is niet zo simpel bedacht. Kranten hebben dagelijks een verse opmaak, maar de puzzelpagina bleven jarenlang hetzelfde. Een uitgekauwd product zou je denken. Toch is de opmaak van de puzzelpagina onlangs wereldwijd drastisch gewijzigd: Iedereen is opeens verslaafd aan Sudoku, een simpel cijferspel uit Japan. Achteraf denk je: dat had ik zelf kunnen bedenken. Dat is echter vaak bij een hype.
     Tijdens de vakantie hielden we in ons gezin een Sudoku competitie. En de kinderen? Die hebben natuurlijk weer gewonnen. Die jonge hersenen vinden de juiste combinatie verbluffend snel, terwijl Pa en Ma met hun oude hersenen net de eerste cijfers hebben gevonden. Misschien leren de kids door die cijferspelletjes beter hoofdrekenen, iets wat er op school helaas bij in is geschoten. De jeugd wint met cijfers, maar verliest met rekenen. Jammer, want dat 'gat in hun hand' is al zo groot.