dinsdag, april 01, 2003

PINDAKAAS RECLAME

Het reclamespotje van Calvé Pindakaas, waarin een klein jochie een bal op het balkon bij Dick Advocaat schiet, heeft de 'Gouden Loeki ' gewonnen als beste reclamespotje van 2002.  De wereld van de reclame ziet er supersnel uit, maar schijnt bedriegt. Om snel te zijn moet je wel veel tijd uittrekken. Het spotje van slechts 1 minuut had een ongelooflijk lange voorbereidingstijd van zeven maanden. Creativiteit kost dus veel tijd.

    Daarnaast laat het verhaal achter de commercial zien hoe persoonlijke netwerken zijn effectiever zijn dan onpersoonlijke e-mails. Advocaat bleef maar niet reageren op de e-mails van het reclame- bureau. De oplossing kwam via Lida, de kantinejuffrouw van het reclamebureau, én de schoonmoeder van Jan Wouters. Jan is samen met Advocaat coach bij Glasgow Rangers geweest. Wouters en Advocaat wonen vlak naast elkaar. Lida zorgde ervoor dat een mooie doos met pindakaas bij Advocaat persoonlijk thuis werd overhandigd. De volgende dag hing Advocaat aan de lijn!

     Zo liep mijn eerste kennismaking met internet en Cd-rom via onze toenmalige directiesecretaresse. Haar man had contacten met Origin, de moedermaatschappij van o.a. Thijs Chanowski. Thijs bleek, naast maker van de Fabeltjeskrant, inmiddels hoogleraar multimediatechnieken te zijn. Van het een kwam het ander. Email is wel makkelijk, maar echte contacten komen toch sneller en gepassioneerder tot stand via het oude vertrouwde netwerk. Soms is de kennissenkring van een kantinejuffrouw belangrijker dan die van de directeur.